
 

 

 
 

RADIO AND TELEVISION COMMISSION OF LITHUANIA 
 

DECISION 
ON SUSPENSION OF FREE RECEPTION IN THE REPUBLIC OF LITHUANIA OF TELEVISION 

PROGRAMMES PLANET RTR, RUSSIA 24, FIRST BALTIC CHANNEL LITHUANIA (PBK) AND TV 

CENTRE INTERNATIONAL (TVCI) BROADCASTED OR DISTRIBUTED ON THE INTERNET 

 
No. KS-30 of 25 February 2022 

Vilnius 
 

In accordance with art. (3), art. (4) and art. 48(1)(17) of the Law on Provision of 
Information to the Public of the Republic of Lithuania (hereinafter – “the Law”) and with due 
consideration of the Letter of the Ministry of National Defence of the Republic of Lithuania of 25 
February on the Application of the Measures Provided for in art.  (3) of the Law on Public 
Information of the Republic of Lithuania and the Letter of the Ministry of Foreign Affairs of the 
Republic of Lithuania of 25 February 2022, the Radio and Television Commission of Lithuania 
(hereinafter – “the Commission”) decided: 

1. To establish that the Commission is an independent institution under the jurisdiction 
of the Republic of Lithuania, which is accountable to the Seimas (Parliament) and discharging the 
functions of regulation and supervision of the activities of radio and/or television broadcasters, 
on-demand audiovisual media service providers and video-sharing platform service providers 
and the functions of supervision of re-broadcasters operating in the territory of the Republic of 
Lithuania and other entities providing television programmes and/or individual programmes on 
the internet to the consumers of the Republic of Lithuania. (Art. 47(1) of the Law). Art. 341(2) of 
the Law provides for that radio and/or television programmes and/or individual programmes 
prepared abroad may be broadcasted and re-broadcasted, distributed on the internet or stored 
in catalogues in the Republic of Lithuania provided that they do not violate the provisions of this 
and other laws.  

1.2. Television programmes Planet RTR, Russia 24, First Baltic Channel Lithuania (PBK) and 
TV Center International (TVCI) are re-broadcasted or distributed on the internet in the territory 
of the Republic of Lithuania. 

1.3. When monitoring re-broadcasted television programmes, the Commission identified: 
1.3.1. That, on 22 February 2022, 19:16 to 19:21, the Planet RTR ‘News’ programme 

broadcasted a report on the events. Having assessed the public information broadcasted in the 
report of Planet RTR ‘News’ program on 22 February 2022,19:16, as a whole and given that the 
report gave the false impression that Ukraine is an aggressor in the war with the Russian 
Federation and justified the illegal invasion in the Ukrainian territory by the soldiers of the 
Russian Federation, the conclusion should be made that the programme disseminated 
information that manifestly, seriously and gravely violates art. 19(1)(1) of the Law, which means 
the dissemination of war propaganda and incitement to wage a war in Ukraine (the violation was 
set out in Commission Administration Monitoring Report No. ST-22 of 22 February 2022); 

1.3.2. that the public information broadcasted in reports from Donetsk and Luhansk in 
Rossija 24 ‘News’ programme on 23 February 2022, 19:00, 19:03:57 to 19:08:08 and 19:10:07 to 



2 
 

19:12:17, as a whole and given that the report gave the false impression that Ukraine is an 
aggressor in the war with the Russian Federation and justified the illegal invasion in the Ukrainian 
territory by the soldiers of the Russian Federation, the conclusion should be made that the 
programme disseminated information that manifestly, seriously and gravely violates art. 19(1)(1) 
of the Law, which means the dissemination of war propaganda and incitement to wage a war in 
Ukraine (the violation was set out in Commission Administration Monitoring Report No. ST-23 of 
22 February 2023); 

1.3.3. that the first report of TVCi (TV Centre International) ‘Events’ programme of 22 
February 2022, 22:00, informed of current events regarding the recognition of the independence 
of Donetsk and Luhansk by Russia and the approval of the use of military force abroad by the 
Council of the Russian Federation. Having assessed the public information disseminated in the 
first report of the TVCi ‘Events’ programme on 22 February 2022, 22:00, as a whole and given 
that the report gave the false impression that Ukraine is an aggressor in the war with the Russian 
Federation and justified the illegal invasion in the Ukrainian territory by the soldiers of the 
Russian Federation, the conclusion should be made that the programme disseminated 
information manifestly and seriously violating art. 19(1)(1) of the Law, which means the 
dissemination of war propaganda and incitement to wage a war (the violation was set out in 
Commission Administration Monitoring Report No. ST-24 of 22 February 2022); 

1.3.4. That the report about women in the Russian Military Forces was broadcasted in the 
First Baltic Channel (PBK) ‘Good Morning’ programme on 23 February 2022, 07:00 to 07:05. The 
information of the report was disseminated one day before the start of the invasion in the 
Ukrainian territory by the army of the Russian Federation, which is on 23 February 2022. Service 
in the army of the Russian Federation was romanticized by showing gorgeous girls, their families 
(and the opportunity to start a family with them) to show an attractive and modern image of the 
army. The message disseminated was not so obvious, it used subtle techniques, in this case, the 
propaganda was conducted in an entertaining form to cause a sensation of the spirit and morality 
of the soldiers and citizens of their country during the war. Therefore the said information is to 
be classified as war propaganda. It should be underlined that the report was broadcasted on the 
Defender’s Day celebrated in the Russian Federation, and in this way it created a narrative of the 
defence of the Russian Federation’s army rather than an attack before starting a war in Ukraine. 
Having assessed the public information disseminated in the report broadcasted in the First Baltic 
Channel Lithuania (PBK) ‘Good Morning’ programme on 23 February 2022, 07:05, as a whole, the 
conclusion should be made that the programme disseminated information that manifestly and 
seriously violated art. 19(1)(1) of the Law (the violation was set out in Commission Administration 
Monitoring Report No. ST-26 of 24 February 2022). 

1.4. Art. 341(3)(2) of the Law sets forth that free reception (retransmission and other 
distribution or dissemination) of audiovisual media services provided by the Member States of 
the European Union or of the European Economic Area, television programmes broadcasted, 
retransmitted or distributed on the internet, or individual programmes included in the catalogues 
of on-demand audiovisual media services shall be suspended in the Republic of Lithuania if these 
programmes manifestly, seriously and gravely infringe the requirements of art. 19(1)(1) or (2) of 
this Law provided that all of the following conditions are identified: a) such a violation is repeated 
within 12 latest months; b) the Commission informs the audiovisual media service provider, the 
competent authority under the jurisdiction of a Member State of the European Union or of a 
State of the European Economic Area and the European Commission of the alleged infringement 
and of the measures it intends to take should such an infringement recur; c) the Commission 
gives to the audiovisual media service provider the right to submit explanations and to be heard 



3 
 

on the alleged infringement and on the measures it intends to take should such an infringement 
recur; d) the Commission receives information from the national security or other competent 
authority and, after assessing this information, identifies that that the alleged infringement 
undermines or poses serious and big danger to public security, including the safeguarding of 
national security and defence. 

1.5. Art 341(4) of the Law provides for that in case of urgency, not later than within one 
month from the date of the alleged violation, the Commission may apply the measures referred 
to in paragraph 3 of this Article, namely, suspend the free reception of programmes in the 
Republic of Lithuania even without complying with the conditions set out in paragraph 3(2)(a), 
(b) and (c) of this Article. In such a case, the Commission shall inform of these applicable 
measures the European Commission and the competent authority of the Member State of the 
European Union or of the European Economic Area under the jurisdiction of which is the 
audiovisual media service provider as soon as possible as well as indicate the reasons for which 
the Commission considers this to be urgent. The requirements of this paragraph shall apply only 
to the actions brought against an audiovisual media service provider under the jurisdiction of a 
Member State of the European Union or a State of the European Economic Area. 

1.6. On 25 February 2022, the Commission received from the Ministry of National Defence 
of the Republic of Lithuania the Letter on the Application of Measures Specified in Art. 341(3) of 
the Law on Provision of Information to the Public of the Republic of Lithuania, which states that 
the dissemination of false information and propaganda is a part of hybrid measures by which the 
Russian Federation pursues its political goals that run counter to the national security of the 
Republic of Lithuania and thus the Euro-Atlantic community. The channels controlled by the 
Russian Federation are amongst the most important instruments of false information used by it. 
Therefore rebroadcasting of these channels in the Republic of Lithuania poses a danger to 
national security. 

1.6.1. On 25 February 2022, the Commission received from the Ministry of Foreign Affairs 
of the Republic of Lithuania a letter setting forth that the content broadcasted by RT and other 
channels of the Russian Federation is harmful and poses a serious danger to public security, 
including national security and defence, because it seeks to pre-empt the spirit of society and 
readiness to resist Russian aggression. 

2. Based on the information received from the Ministry of National Defence of the 
Republic of Lithuania and the Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Lithuania, it should be 
concluded that the retransmission of the television programmes Planet RTR, Russia 24, First Baltic 
Channel Lithuania (PBK) and TV Centre International (TVCI) and the infringements identified in 
them undermine or constitute a serious and grave danger to public security, including the 
safeguarding of national security and defence and there are grounds for the application of the 
urgency procedure laid down in art. 341(4) of the Law, as well as for the non-compliance with the 
conditions set out in art. 341(3)(2)(a), (b), and (c).  

2.1. In the light of the above, the conclusion should be made that the rebroadcasting of 
the television programmes Planet RTR, Russia 24, First Baltic Channel Lithuania (PBK) and TV 
Centre International (TVCI) and the infringements identified in those programmes make harm 
and constitute a serious and grave danger to public security, including the safeguarding of 
national security and defence, and that there are grounds for the suspension of those television 
programmes in accordance with art. 341(4) of the Law. The television programmes Planet RTR, 
Russia 24, First Baltic Channel Lithuania (PBK) and TV Centre International (TVCI) are under the 
jurisdiction of a Member State of the European Union or a State of the European Economic Area. 



4 
 

3. To suspend the free reception of the television programmes Planet RTR and Russia 24, 
which are rebroadcasted or distributed on the internet in the Republic of Lithuania, for a period 
of five years from the date of entry into force of the decision. 

3.1. To suspend the free reception in the Republic of Lithuania of the television 
programmes First Baltic Channel Lithuania (PBK) and TV Centre International (TVCI) 
rebroadcasted or distributed on the internet for a period of three years from the date of entry 
into force of the decision. 

4. To oblige: 
4.1. Re-broadcasters operating in the territory of the Republic of Lithuania, as well as 

other entities providing the internet distribution services of television programmes and/or 
individual programmes to consumers of the Republic of Lithuania, who are distributing television 
programmes Planet RTR, Russia 24, First Baltic Channel Lithuania (PBK) and TV Center 
International (TVCI), to suspend the retransmission (distribution) of TV programmes Planet RTR, 
Russia 24, First Baltic Channel Lithuania (PBK) and TV Center International (TVCI) in the territory 
of the Republic of Lithuania. 

4.2. The administration of the Commission to send this decision to re-broadcasters 
operating in the territory of the Republic of Lithuania and other entities providing services of 
distribution of television programmes and/or individual programmes on the internet to 
consumers of the Republic of Lithuania. 

5. To establish that an appeal against this decision shall not have suspensory effect for 
this decision. 

6. To clarify that this decision may be appealed to the Vilnius Regional Administrative 
Court within 30 days from the date of its entry into force. 
 
 

 
 
Chairman                      Rimantas Bagdzevičius
           
 
 
 


